Alla inlägg under oktober 2015

Av Marita Foss - 31 oktober 2015 17:05

Att lämna vännerna i Diani är alltid ledsamt men med många försäkringar om att vi ska ses igen så anträdde vi färden tillbaks till Voi. Det är fascinerande att färdas i detta skiftande landskap. Branta bergssidor, torra slätter, bördiga åkrar och förtorkade små odlingsplättar. Det blir också så stora kontraster att gå emellan hyfsat lyx på hotellet och den fattigdom och det kämpande för att klara dagen många har.
I morgon bär det av ut till byn Kisimenye för gudstjänst och ett par hembesök hos några av barnen. /Marita

Liten promenad i omgivningarna runt gästhuset i Voi.

Solveig, Marie och Ingunn med berget Sagala i bakgrunden.

Av Marita Foss - 30 oktober 2015 19:53

Idag har vi varit på delfinsafari på väg ut till ett stort marint reservat här vid Kenyas kust. Tyvärr fick jag inga bra bilder på några delfiner men jag lovar att jag såg flera stycken. Snorklingen gick av stapeln långt ute i marinreservatet vid ett rev och i horisonten kunde vi se Tanzania. Jag avstod från att snorkla denna gång men kunde naturligtvis inte motstå att simma lite i detta underbara vatten. Lunch intogs på ön Wasini island och det serverades sea food (krabba och fisk) eller kyckling. Trötta och ofantligt nöjda med våra dagar här i Diani är det nu dags att packa ihop våra saker för att i morgon bitti åka tillbaka till Voi. Det är alltid tråkigt att lämna vännerna här men vi säger inte adjö, vi säger " tutaonana = vi ses!" /Marita

Här kommer krabborna!

Vackert dukat bord!

Besättningen på den lilla båten underhöll oss med sång och musik.

Läskande dryck (obs, alkoholfri, ön är muslimsk)

Av Marita Foss - 29 oktober 2015 16:50

Rubriken sammanfattar ganska bra dagens händelser. Badat i poolen och handlat lite av försäljarna på stranden, de har det tufft nu när det är så få turister. Självklart handlade Markus och jag borta hos vår vän Joseph och hans kompanjoner och så gjorde även några av de andra i gruppen. Det känns gott att kunna göra nåt för någon som har blivit en sådan god vän även om det bara är att handla lite grejer.
I morse smög jag ur vid sjutiden för att se om jag kunde få syn på några fina apor att fota men dom hade nog tagit sovmorgon för jag såg inte en enda. Men under dagen har jag haft turen att kunna ta ett par kort på den vackra vävarfågeln och på en rätt rejäl ödla som smög omkring.
Marita

Vävarfågeln

Av Marita Foss - 28 oktober 2015 19:12

Bilden på hur man skär upp en mango försvann visst. Gör ett nytt försök.

Joseph, han kan han!

Av Marita Foss - 28 oktober 2015 17:12

Idag vid middagstid anlände vi till Diani beach utanför Mombasa. Vi bor på Kaskazi beach hotel som tidigare var ett välbesökt hotell vid Indiska oceanen. Nu är här väldigt få gäster och det märks tydligt att turismen har stora problem i Kenya. Men vi är här och det för att koppla av lite med sol och bad och för min del att få träffa de vänner jag fått här vid mina tidigare besök. Det blev ett kärt återseende när Markus och jag gick bort till gatan där några av dem har sina små "shoppar" med allt från träsniderier till tavlor och tyger. Joseph, Josephat och de andra mötte oss med stora famnen och det är underbart att få träffa dem igen.
Nu är det det dags för middag, ska bli spännande att se vad som bjuds. /Marita

[Bild]

How to cut a mango.......

Av Marita Foss - 27 oktober 2015 20:04

 


  Nu sitter jag här vid gästhuset och ska försöka sammanfatta dagens händelser. Vi började med att åka in till Voi där några av oss besökte en skola som även har elever med hörselskada. En ganska stor skola med ca 1000 elever. Ett mycket lyckat besök tyckte de som var där. Markus, Ingunn och jag gick in på grönsaksmarknaden, ett myller av människor, grönsaker och allt möjligt annat! Det är lite svårt att fotografera där då man inte vill rikta en kamera upp i ansiktet på folk och det är svårt att beskriva hur det är att gå omkring där. Men vi köpte kryddor, bönor, frukter, te och kassar sydda av saltsäckar och rissäckar. Det är fantastiskt att få uppleva hur vardagen i Kenya ser ut, inte bara det som finns för turister. Efter en god lunch på stan möte Lydia upp utanför en mataffär där vi gjorde inköp av matpaket till de barn i projektet vi skulle besöka. Halva gänget åkte till Joshua och Evans och resten hem till Rukia, nu åtta år gammal, som ju är Änglagårdens fadderbarn. Det var Markus, Ingunn, Marie, Markus, jag och de två volontärerna från Ulricehamn, Matilda och Linnéa som fick träffa Rukia och hennes moster med familj. Mostern tar ensam hand om sin stora familj på sex eller sju personer, lite osäker på hur många de var. Men man känner direkt när man kommer till detta hem att Rukia har det väldigt gott. Mostern är en driftig kvinna som kämpar för att ge sin familj trygghet. Jag hade med en hälsning från förskolan med lite teckningar från barnen och ett fotocollage på barnen. Rukia log när hon tittade på bilderna......Matte är hennes bästa ämne i skolan och när hon blir stor vill hon ha en bil......... hon fick nöja sig med ett hopprep så länge från oss och det var hon en mästare på att hantera. Några av oss andra provade också på och till slut tog mostern repet och började hoppa. Vi fick oss ett gott skratt allihop och mostern var nog den som hade roligast! Dagarna är fyllda av intryck och vi njuter allihop! Imorgon bär det av till kusten och Diani beach för ett par dagars sol och bad. Och jag ser fram mot att få träffa de vänner jag har fått där också. /Marita

Av Marita Foss - 26 oktober 2015 17:56

Måndagen har bjudit på växlande upplevelser. Vid tio-tiden på fm blev vi upphämtade av Andrew and Joenni för att åka in till Bogesund house. Där träffade vi Lydia och vi planerade ett par besök hos några av barnen. Lydia är ansvarig för barnen i projektet. Vi fick också en liten sång och dansuppvisning av barnen på förskolan, helt underbart! Sedan tillbaka till gästhuset för lunch och en stunds vila. Ett kort besök i stan för inhandling av vatten o diverse annat nödvändigt (som en klänning tex) innan vi allesammans åkte upp till Lion hill, en lodge som ligger högt uppe på ett berg. En Tusker (ett väldigt gott öl) och en vidunderlig utsikt över Tsavo East. Elefanter, zebror, bufflar, antiloper och en stor rovfågel var några av djuren vi kunde se långt där nere. Vi njuter verkligen av dagarna här, så många fantastiska upplevelser vi får.

Lydia.

Några av barnen på förskolan på Bogesund house och Ingunn.

Utsikt från Lion hill.

Vi njuter av stunden!!! I förgrunden Ingunn, Markus och Marie. Skymd bakom Ingunn sitter Veronica. Längst ner syns Solveig och Christina.

Av Marita Foss - 26 oktober 2015 04:08

Nu sitter jag här på en liten uteplats vid gästhuset. Klockan är 06.00 och jag har som vanligt när jag är i Kenya vaknat väldigt tidigt. Men att göra mig en kopp kaffe, bre två knäckemackor med kaviar och sen gå ut och sätta mig är för mig en av dagens höjdpunkter. Jag sitter och lyssnar på alla ljuden, känner alla dofter och ser solen gå upp vid berget Sagala, vad mer kan jag önska. ........jag önskar er alla en riktigt god dag! Marita

Soluppgång vid Sagala mountain.

Presentation

En blogg om vår resa till Kenya oktober 2015

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Nafulas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards