Av Marita Foss - 7 november 2015 19:47

Igår blev det inget skrivet på bloggen alls då dagen gick i flygande fläng. Först "tyggatan" som har tygaffärer i långa rader. Tyg, tyg och åter tyg......och några meter tyg inköptes. Sedan masajmarknaden vid Village market och där var det ju också svårt att låta bli att handla. Vid tretiden blev Markus och jag upphämtade av Andrew och vi åkte hem till honom och hämtade hans båda pojkar, Jeremy och Ryan, 10 och 5 år gamla. Andrews familj har blivit väldigt kära vänner efter alla mina besök I Kenya och det är underbart att få träffa dom igen. Och att dom nu fick träffa Markus var extra roligt. Vi tog oss tillbaka till Gracia där Andrews fru Sophie mötte upp och vi åkte iväg för att äta tillsammans. Pojkarna fick lite grejer jag köpt till dom, bl.a Lego och lyckan var stor. Det blev många kramar och löften om att ses igen när vi skildes åt. Halv sex i morse var det dags att åka till flygplatsen och jag tycker att det blir svårare och svårare för varje gång........
Nu sitter vi på Shiphol och väntar på flyget till Göteborg och det är en seg väntan.
Jag är så tacksam för att jag har möjlighet att göra dessa resor och att jag har så fantastiska vänner i Kenya. Denna resa blev något alldeles extra då jag fått dela allt med Markus och också mina vänner Ingunn, Marie och Solveig. /Marita

Jeremy

Ryan

Sophie

Andrew

Sahara öknen

Alperna

Av Marita Foss - 5 november 2015 19:11

Nairobi är verkligen en enorm stad med fruktansvärd mycket trafik. Det är tur att vi har våra fantastiska chaufförer annars skulle vi vara förlorade. Idag blev det en tur till David Sheldrik Wildlife Trust där man tar hand om elefantungar som av olika anledningar blivit föräldralösa oftast beroende på tjuvjakt. När de blivit tillräckligt stora inlemmas de i det vilda livet ute i nationalparken Tsavo East. Elefantparken är ett fascinerande ställe, gå gärna in på nätet och läs om deras arbete.
Ett besök på Karen Blixens egendom blev det för några hugade och sedan till "Kazuri", där man tillverkar pärlor i alla olika storlekar och färger av lera. Dessa blir sedan halsband, armband och allehanda andra saker. Mycket av deras arbete går på export till utlandet, nu hade de en stor beställning som skulle till Danmark.
Idag har känslorna pendlat väldigt då det närmar sig slutet på detta besök i landet som har satt sig så i mitt hjärta. Men det är bara att börja planera för nästa resa. Markus vill också gärna tillbaka och det känns så gott. /Marita

Mums!

Man fick t.o.m klappa dom!

Tillverkning av pärlorna.

Färdiga pärlor i massor!

Av Marita Foss - 4 november 2015 18:52

Texten kom med men inte bilderna på förra inlägget. Gör ett nytt försök.

Fika paus!

Mitt Afrika!

Av Marita Foss - 4 november 2015 17:46

Efter en något nervös resa mot Nairobi sitter vi nu på Gracia guesthouse och pustar ut. Nervös färd pga att båda bussarna troligen hade fått dåligt bränsle i tankarna. Vår buss började sacka och låta med ett tiotal mil kvar till målet. Försök att hitta felet gjordes utan resultat men när även den andra bussen började bete sig likadant strax efter insåg våra chaufförer att det säkerligen berodde på dåligt bränsle. Vår buss släppte tydligen ifrån sig riktigt fula avgaser också. Men fram kom vi men stackars Andrew medgav att det var de värsta tio milen han upplevt. Hoppas nu bara att bussarna inte tagit för mycket skada av detta. /Marita

Mitt Afrika!

Av Marita Foss - 3 november 2015 16:35

Besöket här i Voi avslutades idag med en underbar game drive. Vi gav oss iväg redan vid halv sju och har varit ute hela dagen. Medhavd frukost intogs på Mudanda rock, en vacker klippa där man kan sitta och njuta av underbar utsikt. På den fortsatta färden såg vi zebror, giraffer, vattenbockar, giraffantiloper, dick-dick, lejon, flodhästar, cheetas, örnar, sekreterarfåglar och en massa fina småfåglar. Svårt att räkna upp allt vi sett men fantastiskt var det! Alla är trötta men vääääldigt nöjda! I morgon bär det av mot Nairobi. /Marita

Elefantskalle!

Babianer är det ganska gott om.

Av Marita Foss - 2 november 2015 18:32

Game drive (det som i dagligt tal kallas safari) i Tsavo East i dag på eftermiddagen. Inte så jättemånga djur men jag förstår dom. Troligen låg alla någonstans i skuggan för att svalka sig i den ca 40 gradiga värmen. Men vi fick se bl.a elefanter, zebror, giraffer, vattenbockar, giraffantiloper, dick-dick (en väldigt liten och söt antilop) och många vackra fåglar. Imorgon bitti bär det av ut igen och förhoppningsvis får vi se några kattdjur också. / Marita

Mor och barn

Underbar solnedgång

Ingunn, Marie och Markus njuter av vyerna!

Detta är livet!

Av Marita Foss - 1 november 2015 18:02

Idag har det blivit många varma kramar. En lite drygt timmas bilfärd till kyrkan i Kisimenye där bibelskolans elever höll i en fantastisk gudstjänst. Sång, musik och mycket glädje! Jag har varit där vid flera tillfällen tidigare så det blev många kära återseende bland församlingsborna. Vi blev också bjudna på kyrklunch, ris och pojo (en sorts röra gjord på gröna små bönor). Sen var det dags för hembesök, för min del hos Onesimus och Hassan. Jag har besökt båda förut så där blev det också ett kärt återseende. Hassan är mitt fadderbarn, nu 15 år gammal och en riktigt stilig ung man!
Åskovädret cirklar runt Voi men vill inte riktigt komma igång. Regn behövs!!!!!!! /Marita

Fotboll är alltid populärt!

Onesimus vackra mormor.

En fotboll gjorde stor lycka även hos Hassan.

Vi var tvungna att testa bollen så klart!

Av Marita Foss - 31 oktober 2015 17:05

Att lämna vännerna i Diani är alltid ledsamt men med många försäkringar om att vi ska ses igen så anträdde vi färden tillbaks till Voi. Det är fascinerande att färdas i detta skiftande landskap. Branta bergssidor, torra slätter, bördiga åkrar och förtorkade små odlingsplättar. Det blir också så stora kontraster att gå emellan hyfsat lyx på hotellet och den fattigdom och det kämpande för att klara dagen många har.
I morgon bär det av ut till byn Kisimenye för gudstjänst och ett par hembesök hos några av barnen. /Marita

Liten promenad i omgivningarna runt gästhuset i Voi.

Solveig, Marie och Ingunn med berget Sagala i bakgrunden.